Historien
Reklamebyrået Action Nordic har blitt kåret til best i verden hele 11 ganger og vunnet 39 internasjonale priser.
Blant 89 søkere ble Traa etter flere intervjurunder og reklametester i Oslo og København ansatt som norsk frontfigur og tekstforfatter i et av Europas beste reklamebyrå. Sammen med nordisk direktør har han presentert byråets kompetanser for markedsdirektører i flere av de aller fremste bedriftene i Norge/Norden. Traa hadde blant annet ansvaret for all norsk newbizz-satsing, eksisterende og potensielle kunder, booking, kundemøter, kunderelasjoner og utarbeidelse av prosjekter. Traa har hatt hovedansvaret for byråets norske satsing, der han kan vise til en sterk kundeportefølje. Arbeidet bestod hovedsakelig av kreativ tenking, tekst, møtevirksomhet, og business med både små og store kunder.
Traa har blant annet laget flere reklamekampanjer, og jobbet sammen med toppledelsen for blant annet Coca-Cola, Norge/Norden. Noen av arbeidene til Traa har blant annet vært Coca-Cola julekampanje 2001, Coca-Cola sin største suksess noensinne, Go for a smile + website og Coca-Cola sommerkampanje 2002. Videre har han arbeidet seks måneder med Coke light sin nylansering av sitt produkt. Traa har arbeidet fram mastertekster for SCA Norge, Libero og Tena, oversettelser for TDC Tele Danmark, og en rekke andre tekstrelaterte prosjekter. Arbeidsplassen har hovedsakelig vært i København med pendling til Oslo/Norge.
Noen av Traa sine arbeidsprosjekter har vært:
- Coca-Cola julekampanje 2001.
Kampanjen kjøres hver eneste dag i en måned på baksiden av Dagbladet med hel/halvsider.
- Coca-Cola ”Go for a smile!” 2002
Tidenes suksess for Coca-Cola! (… de velger faktisk å kjøre samme variant både i 2004 og 2005.) Samle smilefjes fra korken og vinne premier. Traa lanserer blant annet QuizCard (skrapekort med spørsmål) som det beste alternativet for Coca-Cola i suksesskampanjen, lager forklaringsmodul, analyserer spørsmål, vurderer design, foretar all korreksjon, utformer materiell til trade, vurderer/analyserer radioreklame, overganger til massekommunikasjon, valg av kampanjemateriell/forslag, og bistår Coca-Cola sammen med nordisk direktør gjennom hektisk møtevirksomhet både i Norge og Danmark.
- Coca-Cola Website 2002.
Traa utfører majoriteten av det tekstmessige, lanserer lovforslag/juridisk kampanjetekst, forklaringsmodul for brukere av ”Go for a smile!” kampanjen.
- Coca-Cola sommerkampanje 2002, Norge og Norden.
Punchlinesideer, tekst, bakgrunnsideer, utarbeiding av design i samarbeid med AD.
- Coca-Cola light, Norge og Norden.
Byråets AD designer i samarbeid med tekstforfatter Arild Traa, - som de aller første i verden - den nye reviderte labellen på Coke light. En labell som Coke light ikke hadde endret på over 20 år! Byrået kåres videre for sjette året på rad som Danmarks suverent beste av Børsens Nyhetsmagasin (Kundeanalyse av dialogbyråer.) 50 % foran neste byrå!
Bare i 2002 får en hele 3 nomineringer som verdens beste i dialog i USA.
- Traa lager tekst på Coca-Cola og Coke light sine 1,5 l og 0,5 l flasker. (forside/bakside labels som trykkes opp i flere millioner eksemplarer.) Er også med på korrigering av fargevalg, design og helhetlig trademateriale.
- Tett samarbeid med noen av de fremste aktørene innen massekommunikasjon i forbindelse med løsninger til Coca-Cola.
- Nordvestnorsk Konsert og Kulturforening kårer i samarbeid med Sunnmørsposten Arild Traa som grunnlegger av festivalnavnet Jugendfest. Traa vinner navnekonkurransen i konkurranse med over 300 andre. Dum Dum Boys, Bertine Zetlitz m/flere store artister får Nordvestlandet til å koke over sommeren 2008.
- Traas portrett av festspillsdikteren Frode Grytten havner i glassmonter på Ivar Aasen-museet sommeren og høsten 2004.
- Større boligprosjekt 2005. Ulike typer prospektering
- "Beste helside" som kunden nominerte til Bergens Tidende-kåring 2005
- Diverse punchlines.
- Versionert mastertekster for Libero, SCA Norge.
Den perioden Traa er tekstforfatter ekspanderer Libero fra Norge, til Norden til Europa.
- Versionert mastertekster for Tena, SCA Norge.
Tena ekspanderer til Norden og byrået får pris for verdens andre mest lønnsomme kampanje for Tena i USA.
- Tekstforfatter for House of Coffee sin nye hjemmeside www.houseofcoffee.no
Mastertekst til nordisk kaffekjede. Tekstforfatter for kaffekampanje.
- Logo BergensKirken. Logoide, argumentasjon, innsalg, oppfølging, kommunikasjon.
- Surf Alone. Musikkvideo laget av Hans Petter Moland med kultbandet The Margarets. Enormt musikkvideoprosjekt med aktører/sponsorer/samarbeidspartnere som Chess, Siemens, Devold of Norway, Byggmann, Giske kommune, Fuglefjellet, Sparebanken Møre, reiselivsbransjen og Moland Film Company. Attraa fungerte her både som rådgiver, koordinator, statist, altmuligmann, bassbærer og sponsoransvarlig. Et altoppslukende, tidkrevende, men særdeles hyggelig arbeid!
- Diverse tekstoversettelser, TDC Tele Danmark
(Danmarks Telenor.)
- Bildeoppdrag for Kraft Foods.
- Opparbeidelse av norsk kundeportefølje og presentasjon av byråets kompetanser sammen med byråets direktør for flere av Nordens aller største bedrifter.
- Skrevet framdriftsplan, handlingsplan og foretatt bedriftsanalyse for et milliardkonsern i Norden.
- Leveranse av større tekstprosjekt og ideer til Kort Omsorgen Norge AS. (Norges tredje største kortdistributør.)
- Sterk kundeportefølje på kort tid.
- 2007 - 2009: Daglig leder for bygging av merkevarer. Ansvarlig for alle aktiviteter, salg, forhandlinger, innovasjon, testing, distribusjon, kommunikasjon, reklame, produktutvikling og kampanjer. Prosjektledelse både nasjonalt og internasjonalt godkjent av Innovasjon Norge og Norges Forskningsråd.
- Kommunikasjonsrådgiver og prosjektleder for noen av landets mektigste aktører og Europas største innovatører innenfor ulike flater og markeder.
Referanser